Контакт

Смесването на строителни и нестроителни дейности в поръчките за строителство

Поръчки за строителство през 2021

През 2021 в България бяха обявени 3458 поръчки за строителство.

64% от тях се обявяват от общините.

Допустимо ли е да се смесват строителни и нестроителни дейности при едно възлагане?


Как би трябвало да бъде?

Според ЗОП, поръчките се разделят на 3 типа: строителство, доставки и услуги. Съобразно тези типове важат различни правила за праговете на прогнозните стойности. Кога е строителство и кога е доставка – ЗОП казва ясно, като в поръчките за строителство е допустимо включването на минимални доставки или услуги, като напр. монтаж по СМР дейностите в поръчката, доставка на материали и др.
 
Чл. 2. ал. 2 (2) При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.

Чл.21 (17) При определяне стойността на договор за строителство не се допуска включването на доставки или услуги, които не са необходими за неговото изпълнение.


Какво значава това?

Формулировката е уклончива в посока на това, какво точно е необходимо са извършване на даденото строителство и това прави възможни различни интерпретации. Правилният подход е в една поръчка да се отделят различни обособени позиции: напр. една позиция само за СМР дейностите, втора за доставка на съоражения, трета за озеленяване - като възложителят типа дейност, съобрази праговете и определи вида възлагане. Коректно е отделните позиции да се обявяват и като различен вид процедура: напр. СМР като публично състезание, а доставката на пейки и кошчета – като събиране на оферти с обява.


Каква е реалността?

Правилният подход на отделяне на всяка дейност създава допълнителни затруднения и повече административна работа за възложителя, затова и много рядко се прави. Договорът се обявява като строителство, но всъщност нестроителните дейности в него са повече: доставка на съоръжения и озеленяване са постоянно включени в изискванията за строителство. Например поръчките за строителство или ремонт на детски площадки обикновено включват много малко строителство (поставяне на настилка и бордюри), а всички други дейности в спецификациите представляват доставки на съоражения, монтаж и озеленяване.

Защо това е проблем? Особено при малки бюджети, интересът за участие на строителя е много малък. За да кандидатства за малък бюджет, той трябва да наеме няколко подизпълнителя, което разбира се, оскъпява крайната цена, а самият строител няма достатъчен финансов стимул. Изключително нелогично е да се изисква от един изпълнител да изпълни всички дейности, защото това прави поръчката непривлекателна за участници, следователно най-често остава невъзложена, или се възлага на единствения подал оферта.

Водещата причина за смесване на строителни и нестроителни дейности в една поръчка е възложителят да си осигури комфорт – отговорността е централизирана в един изпълнител, по-малко административна работа. Възложителите казват, че има риск един обект да не може да се пусне в експлоатация, ако хипотетично, след успешно приключване на СМР дейностите, отделната позиция за доставки на съораженията бъде прекратена или обжалвана. Това често се случва в практиката и по тази причина те търсят начини да ускорят процеса, което пък води до заобикаляне на правилата.

Истината е някъде по средата. Много често доставката, включена в СМР поръчките е за нещо много дребно и по правила възложителят изобщо не би трябвало да включва в обществена поръчка, а просто да си го купи сам (ако стойността е под праговете на ЗОП) В този случай не е необходимо възложителят да публикува каквито и да било обяви. Но по-лесно е, разбира се, тези дребни доставки да се включат в общата СМР поръчка и да се спести административен труд.

За да бъдем справедливи, трябва да отчетем, че административният капацитет на някои възложители е силно ограничен. Напр. двама служители в малка община работят по обществените поръчки, пренатоварени са и нямат възможност да обработват множество документи. Усилията им да защитят интереса на работодателя си трябва да се отчетат, но все пак законовите изисквания са ясни и би трябвало да се спазват от всички и да са в интерес на бизнеса.
 
Примери за неправомерно смесване на строителни и нестроителни дейности в поръчки за строителство или несъобразени с чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 2

Какво можем да направим?

Законът ясно е дефинирал разделението на дейностите, именно с цел да се пазят интересите на изпълнителите, да не се ограничава конкуренцията и поръчката да се съобразява от гледната точка на бизнес ефективност. В случая нямаме проблем с дефинициите на ЗОП, а с това, че възложителите не го спазват.
 
Прочете още и за:
  • Договарянията – сключване на договор без конкурс до бизнеса, защо се получава така?
     
  • Неразделяне на поръчката на обособени позиции – дали се дава достатъчно шанс на малките фирми?
     
  • In-house възлагането – правилно или неправилно е позволеното в чл.14 от ЗОП, след скандалите от последните месеци?
     
  • Рамкови споразумения – чудесна практика с цел по-добра оперативност, адекватно ли се използва тя?
     
  • Инженеринг в строителството - правилно или неправилно е да се използва в обществените поръчки?
     
  • Твърде високи изисквания към изпълнителя, несъобразени с работата, която се възлага –  презастраховане от страна на възложителя или адекватни условия? 
     
  • Твърде ниска прогнозна стойност на поръчката спрямо изискваните дейности – инфлация, некомпетентност или нечисти намерения?
     
  • Има ли нужда от промени в ЗОП?
     
  • Как да защитим правата си на участници в обществени поръчки?

tender-service.bg не носи отговорност за съдържанието на външни страници.